Fitnessmixxen

Anything is possible!

Proteinbiskvier

Kategori: Recept

 
Klurat på en proteinversion av dessa godingar sen jag bakade den riktiga varianten till Tobias födelsedag, och idag fanns det lite tid över för mig att ta tag i saken. Dem blev så goda att jag fick frysa in dem så det finns kvar tills Tobias är hemma igen ;) Minus dem som redan lovats bort. Så klart. 
 
Botten:
200-250g mandlar (utan skal)
1 msk kokosoja (i hårt tillstånd)
1 äggvita
 
Mixa nötterna till en slags mandelmassa (man kan ju köpa färdig också om man vill). Sen i med resten av ingredienserna, vill man ha det sötare kan man ha i lite stevia efter smak. 
Klicka ut 15st cirklar på ett bakplåtspapper och grädda i ugnen på 175g i ca 12-15 minuter. De ska vara gyllenbruna. Jag använde varmluften tio minuter och sen vanlig resten. Låt dessa svalna.
 
Fyllning:
200g Philadelphiaost 3%
50g Lindahls kvarg 0,1%
40g Complete 3 Cookie dough
1 msk kakao (kungmarkatta)
 
Blanda alla ingredienserna till fyllningen med en elvisp och låt stå i kylen medan bottnarna svalnar. Smaka av om det behövs mer av något, men jag tyckte det var smarrigt så här! 
 
Täcket:
100g sockerfri choklad (CarbZone 70%)
Det var i minsta laget men räckte precis... Så nästa gång får jag köpa lite mer. 
 
Gör så här:
När bottnarna har svalnat så är det dags att ta loss dem från bakplåtspappret och sen breda på krämen. Försök att få dem lite toppiga för en finare kaka. Skulle haft en sprits, men mina påsar var slut. 
När alla är klara så vill dem in i frysen där man kan låta dem stå i ca 60 minuter.
 
Smält chokladen på låg värme och ta ut kakorna ur frysen. Doppa dem i chokladen och låt överflödet rinna av. Eftersom fyllningen är fryst så kommer chokladen stelna ganska fort. 
När alla är doppade är dem klara! Jag åt min lite för tidigt, den va lite fryst i mitten fortfarande, men ack så god! Smakade som en glass då. Yum! 
Man kan förvara dem i frysen och ta fram dem ca 1 timme innan så hinner de tina. 
 
 
Kommentera inlägget här: