Fitnessmixxen

Anything is possible!

Valborg!

Kategori: Life of Mixxen

 
Idag är det Valborg. Inte för att det är något speciellt eller? 
Förutom att det är fest å ståhej? Förra året var det dock mkt varmare på Valborg än idag.. Blåser fasligt mycket.
 
Var hurtig idag med dock, hurtig.. Vilket roligt ord! Haha.. 
Hur som helst.. Steg upp och befann mig på gymmet vid 06. Körde Easyline 06,15 och efter det blev det en timmes pw. Skulle sprungit, men det kändes inte bra i benen, mest vaderna. Så hoppade det idag.. Skulle tro att jag behöver ha ett par ordentliga skor att springa i. Promenera gick bra iaf.. :)
 
Sen eftersom det är tisdag så åkte jag och morfar till stan för att handla! Haha, som varje tisdag, tycker det är mysigt att åka och handla med morfar även om det oftast blir lite kaos och han är rädd att jag ska tappa bort honom.. Sötaste morfar <3
 
I förmiddags blev det spinning och core. Så nu har jag tränat klart för idag. Tror jag iaf.. Haha.. 
Ska bara fram till gymmet och filma Anna senare i eftermiddag.. :)
 
Lunchat med Crille också och nu sitter jag i soffan hos mormor och morfar. ^^

Protein för musklerna.

Kategori: Life of Mixxen

 
Proteiner är uppbyggda av ca 20 stycken olika aminosyror, varav 9 av dessa är essentiella. Det innebär att kroppen inte kan tillverka dem själva utan att man måste tillsätta dem via kosten. Protein är nödvändigt för kroppen då det hjälper till för cellernas uppbyggnad, uppbyggnad av hormoner, enzymer och även delar av immunförsvaret.
 
Många som tränar använder sig av proteintillskott för att hjälpa kroppen på traven i jakten på muskler. Kroppen behöver protein för att kunna bygga muskler och förhindra att dem bryts ner. Den behöver naturligtvis av alla näringsämnena som kolhydrater och fett också, men det kan jag kanske skriva om en annan gång..
Protein finns i både animaliska och vegetabiliska livsmedel, dock oftast i större mängd och variation i dem animaliska.
 
WHO rekomenderar ett intag på 0,75g protein per kilo kroppsvikt, men eftersom jag tränar ganska mycket så försöker jag få i mig ca 2g per kroppsvikt. Detta behöver inte betyda att jag kommer bygga muskler mer, lättare eller fortare, men då vet jag att jag ialla fall får i mig tillräckligt med protein varje dag.
 
Använder proteinpulver nästan varje dag, smidigt, gott och mycket protein. Just nu kör jag på Body Science från MMsports. Har choklad/banan, vanilj och choklad/mandel som jag varvar med. Har även Double Chocolate i kaseinform, vilket är ett långtidsverkande protein även kallat för nattprotein.
 
På gymmet har vi haft Dahlblads ett tag, jordgubb, vanilj och choklad. Väldigt goda! Nu sista gången beställde vi in från Vitargo istället. Ett proteinpulver utan tillsatt socker, enda sockerarten är suckralos. Smaken päron/vanilj var helt klart min favorit! Jordgubb/banan var också god men aningen söt (!).
 
Var inne och kikade på fitnessguru.se där jag såg ett proteintillskott helt på ägg. One egg hette det. Läste lite om det och blev lite nyfiken på att prova! Stod så här om det:
+ 100% äggprotein
+ En skopa motsvarar 7 äggvitor
+ Mjölkfri
+ Laktosfri
+ Fettfri
+ Kolesterolfri
+ Glutenfri
+ 233 äggvitor per burk
Fanns i smakerna Blueberry Cheesecake, Strawberry yoghurt och Double chocolate. En portion innehåller dessutom endast 2g kolhydrater, vilket kanske skulle vara något för min kära syster? ;)
(som jag länkat denna gång, bra va?) Hahaha!

Lite funderingar kring det här med rutor...

Kategori: Life of Mixxen

 
Ännu en tidig dag på gymmet. Blev Easyline med Joel, sen en PW och därefter ett till Easyline pass. 
Helt okej start på veckan! Börjar skymta mina rutor lite mer nu dessutom, känns inte helt fel :)
 
Har surfat runt en del på nätet och läst lite om detta med synliga magrutor.. 
Om man skulle generalisera det hela så är det många som tror att man måste träna magen jättemycket som att tex göra 200 situps om dagen för att rutorna ska fram. Visst får man en stark och uthållig mage av det, men det behöver inte betyda att rutorna kommer fram. Det bästa sättet verkar vara att sänka sin fettprocent över magen för att dem ska bli synliga. Många jämförde det med att en väldigt smal person kan ha magrutor just för att den har låg fettprocent och inte för att den tränar magen mycket eller ens alls. 
 
Intressant teori, som jag tror stämmer.. För hur ska musklerna kunna synas tydligt om det är massa annat i vägen? Sen kan man inte direkt punktförbränna fett, så tålamod och uthållighet kan vara till stor hjälp. 
 
Vilket är bäst då? Kondition eller styrketräna? 
Styrketräningen bygger muskler som i sin tur höjer ens BMR och på så vis bränner fett, medan kondition ökar pulsen och får igång förbränningen.. Kanske en kombination av båda vore att föredra? 
 
Har inte funderat så mkt på det för jag har inte känt att jag behöver gå ner i vikt eller sänka fettprocenten direkt, men å andra sidan skulle det vara kul med synliga rutor till sommaren.. Därför har jag lagt in lite mer promenader i min träning. De dagar jag känner att jag orkar och vill. Det ska vara roligt att träna trots allt :)
 
Kosten spelar också stor roll. Minska kolhydrater och öka protein & fett är ett tips som jag läst på många olika sidor.. Min syster kör LCHF och trivs bra med det, det funkar för henne, men jag skulle inte tro att det är något för mig. Sen så å andra sidan äter jag inte överdrivet med kolhydrater överlag, men dem finns där och jag vill gärna ha kvar dem i min kost. Nu äter jag och Moa inte socker för tillfället, eller mest inte kakor, godis, läsk osv.. Det har säkert gjort sitt, även om min nya "last" har blivit nötter. ;)
 
Jag vill ju gärna tro att man ska kunna äta allt som man själv vill men i lagom mängder. Prioritera helt enkelt, för man kan inte få bästa resultaten av sin träning om man lever på godis, eller bara sallad heller för den delen. Kosten är minst lika viktig som träningen, faller man på ena sidan kan det bli mycket svårare att nå de resultat man vill nå... Eller så tänker jag iaf.. 
 
Så även om jag blivit bättre med att få in mina mellisar mellan maten och faktiskt äta frukost så är jag medveten om att jag skulle kunna bli ytterligare bättre på maten, så det är väl min största utmaning. Men skam den som ger sig! ^^ Det blir bara bättre och bättre iaf :)