Fitnessmixxen

Anything is possible!

En kaka för alla!

Kategori: Recept

 
Igårkväll kände jag för att experimentera lite i köket igen. Hade gått och funderat på en grej ett tag och kände att det var dags att slå slag i saken. Den blev bra, inte perfekt, men bra. Finns rum för en del förändringar dock men det är väl ändå det som är charmen med att experimentera? ;) Denna blev väldigt rik på protein och aningen kalorisnål så går man på diet funkar denna även för er ;) Beroende på hur just ditt upplägg ser ut men. 
 
 
Känner ändå att jag kan dela med mig av receptet då den blev bra även om den inte fullt levde upp till mina förväntningar. Så kommer det komma ett uppdaterat recept när jag finslipat på det lite till! För övrigt superenkelt att göra den med endast tre ingredienser ;)
 
1 kaka
2 äggvitor
20g proteingröt
Hallon
 
Starta ugnen på 200g, ej varmluft. Vispa äggvitan fluffig och fast. Sen så rör man ner proteingröten och vispar med elvisp tills det blandats. Tog en 12cm springform som jag smorde med lite kokosolja. Sen i med smeten i formen och tryck ner lite hallon. Gräddas i mitten av ugnen i ca 15 min. Jag lade på en bit ugnsfolie efter halva tiden så den inte skulle bli för mörk. 
 
 
Låt den svalna några minuter innan du tar ur den ur formen. Kan vara bra att lossa kanterna runt om kakan först innan man lossar själva formen, då håller kakan bättre. Sen är det bara att lägga upp på en tallrik och toppa med valfria godsaker eller äta den som den är. 
 
 
Min toppades med ekologiskt jordnötssmör, cashewnötter och mullbär. Blev som sagt väldigt god, och luftig. Vill ändå testa denna igen fast med lite andra proportioner. Så en 2.0 kommer komma i framtiden ;) 
 
För den som är intresserad så innehåller kakan utan topping ca 110 kcal. Beror på hur mycket hallon man ploppar i.. Men utan hallon landar den nästan precis på 100 kcal (99.4).
Kommentera inlägget här: