Fitnessmixxen

Anything is possible!

Att hitta din balans.

Kategori: Life of Mixxen

 
I dagens samhälle matas vi ständigt med medias budskap om hur man bör se ut, vad man ska äta och hur mycket. Det talas om den ena rätta dieten efter den andra, så hur vet man vilken som är rätt? Vad hände med att äta vanlig husmanskost eller lite av allt? När blev det tabu med lördagsgodis eller helgpizza? 
 
Ät inga kolhydrater. Ät inte fett. Ät light-produkter. Ät mycket protein. Ät inget kött. Ät var tredje timme. Ät efter 5:2. Ät bara mellan 12-20. Ät inget efter klockan 18. Drick vatten när du är hungrig, din kropp luras. Ät full-fett produkter. 

Det finns så många olika direktiv och råd att följa eller inte följa att man tillslut varken vet ut eller in. Därför tror jag inte att det är konstigt att den numera finns en ätstörning (UNS) som ortorexi. Där en person blir så insnöad på att äta vad han/hon anser är nyttigt att inget annat existerar. Denna konstanta planering av maten och alla tankar kring den. Det är så hälsosamt att det istället blir ohälsa. 
 
Likaså med träning. Man tränar av en från början god orsak, sin hälsa, men fastnar tillslut i en spiral där man måste träna  för att duga. Man måste träna för att få äta den där kakan sen, eller så måste man träna just för att man har ätit något oplanerat eller utom ramarna för sin diet. Man tror att ju mer man tränar desto bättre är det, medan man istället bryter ner kroppen. Media förmedlar en bild om att smal är lika med skönhet och lycka. Att en kvinna som precis fött barn helst ska vara i toppform direkt efter eller att alla män ska ha ett stenhårt sexpack att visa upp. Att man ska vara fit - vad nu det innebär? Så lite kroppsfett det bara går för att visa upp de små muskler man lyckats få trots en alldeles  för dålig kosthållning? 
 
Samtidigt som denna träningsmani och hälsohets härjar så ökar även fetmaepidemin. Vilket gör att en allt större klyfta skapas i samhället. Dem som är överdrivet nyttiga och de som är farligt onyttiga. Vilket är värst - eller är båda lika illa? Att vara smal länkas oftast samman med god självdiciplin medan fetma är förknippat med dålig karaktär, men vem har sagt att det måste vara så? Är allting verkligen svart eller vitt?
 
Alla vill väl ha en kropp de kan vara nöjda med, men få kan nog ärligt säga att dem är det.
Jag själv är långt ifrån nöjd, men har ändå hittat en slags acceptans. Jag skulle inte ha något emot att ändra vissa saker, men jag kan leva med den jag är. Jag tror att jag börjat hitta en balans i livet också. Mellan träning och kost. Man bygger inga muskler av att äta för lite. Man orkar inget och hjärnan fungerar inte som den ska. Trots att man är helt övertygad om att man äter precis rätt och som man ska, man har fastnat i en bubbla där ens egen verklighet inte stämmer med alla andras. 
 
Tror att man får skapa sig ett filter som kan sortera bort vissa bitar som allt detta prat om vad som är farligt att äta och inte. För denna rädslan för vissa livsmedel, det är den jag tror är den verkliga boven. Den som gör att man utesluter livsmedel efter livsmedel. Tills det nästan inte finns något kvar. 
 
Jag tycker att man ska få äta som man vill så länge det är på ett hälsosamt plan. Alltså inte skadligt för den långsiktiga hälsan eller rent av livet. Jag tycker om att äta sallad och mycket grönsaker, precis som jag tycker om pannkakor, snabbnudlar eller godis. Nu var det visserligen över ett år sen jag åt snabbnudlar sist för jag tycker inte det är bra för kroppen, men ack så gott.. Så vad är en dålig måltid utslagen på till exempel en vecka? Äter du fem mål om dagen med mellanmålen är det 5*7=35 alltså skulle då 1 av 35 mål varit mindre bra. Inte så himla farligt va? Precis som det heller inte är farligt att vila från träningen eller "bara" träna en gång om dagen, precis som jag tycker att det är okej att köra tre pass ibland också bara för att det är kul - men bara man fyller på med tillräckligt med energi. Lär man sig lyssna på sin kropp har man mycket att vinna.
 
Sen tycker jag om lätt kvarg, mini keso och lättmjölk. För visst är långt ifrån alla lättprodukter bra, men betyder det att alla är dåliga för det? Alla lättprodukter har inte extra tillsatta kemikalier eller sötningsmedel i sig. Vid produktionen av kvarg, keso och mjölk så tillverkas det till exempel först en fettfri variant som de sedan tillsätter fettet till i efterhand för att få fram de andra fetare produkterna... Jag väljer att äta kvarg för jag tycker det är en bra proteinkälla och för att jag tycker om det. Man kan ha det till mycket och det mättar bra. 
 
Alla människor är olika och att de behöver olika saker för att fungera optimalt. Vilket också gör att det inte finns bara en specifik diet som passar alla. Det gäller bara att hitta den som är rätt för dig.
Kommentera inlägget här: