Fitnessmixxen

Anything is possible!

Protein för musklerna.

Kategori: Life of Mixxen

 
Proteiner är uppbyggda av ca 20 stycken olika aminosyror, varav 9 av dessa är essentiella. Det innebär att kroppen inte kan tillverka dem själva utan att man måste tillsätta dem via kosten. Protein är nödvändigt för kroppen då det hjälper till för cellernas uppbyggnad, uppbyggnad av hormoner, enzymer och även delar av immunförsvaret.
 
Många som tränar använder sig av proteintillskott för att hjälpa kroppen på traven i jakten på muskler. Kroppen behöver protein för att kunna bygga muskler och förhindra att dem bryts ner. Den behöver naturligtvis av alla näringsämnena som kolhydrater och fett också, men det kan jag kanske skriva om en annan gång..
Protein finns i både animaliska och vegetabiliska livsmedel, dock oftast i större mängd och variation i dem animaliska.
 
WHO rekomenderar ett intag på 0,75g protein per kilo kroppsvikt, men eftersom jag tränar ganska mycket så försöker jag få i mig ca 2g per kroppsvikt. Detta behöver inte betyda att jag kommer bygga muskler mer, lättare eller fortare, men då vet jag att jag ialla fall får i mig tillräckligt med protein varje dag.
 
Använder proteinpulver nästan varje dag, smidigt, gott och mycket protein. Just nu kör jag på Body Science från MMsports. Har choklad/banan, vanilj och choklad/mandel som jag varvar med. Har även Double Chocolate i kaseinform, vilket är ett långtidsverkande protein även kallat för nattprotein.
 
På gymmet har vi haft Dahlblads ett tag, jordgubb, vanilj och choklad. Väldigt goda! Nu sista gången beställde vi in från Vitargo istället. Ett proteinpulver utan tillsatt socker, enda sockerarten är suckralos. Smaken päron/vanilj var helt klart min favorit! Jordgubb/banan var också god men aningen söt (!).
 
Var inne och kikade på fitnessguru.se där jag såg ett proteintillskott helt på ägg. One egg hette det. Läste lite om det och blev lite nyfiken på att prova! Stod så här om det:
+ 100% äggprotein
+ En skopa motsvarar 7 äggvitor
+ Mjölkfri
+ Laktosfri
+ Fettfri
+ Kolesterolfri
+ Glutenfri
+ 233 äggvitor per burk
Fanns i smakerna Blueberry Cheesecake, Strawberry yoghurt och Double chocolate. En portion innehåller dessutom endast 2g kolhydrater, vilket kanske skulle vara något för min kära syster? ;)
(som jag länkat denna gång, bra va?) Hahaha!
Kommentera inlägget här: