Fitnessmixxen

Anything is possible!

Lite funderingar kring det här med rutor...

Kategori: Life of Mixxen

 
Ännu en tidig dag på gymmet. Blev Easyline med Joel, sen en PW och därefter ett till Easyline pass. 
Helt okej start på veckan! Börjar skymta mina rutor lite mer nu dessutom, känns inte helt fel :)
 
Har surfat runt en del på nätet och läst lite om detta med synliga magrutor.. 
Om man skulle generalisera det hela så är det många som tror att man måste träna magen jättemycket som att tex göra 200 situps om dagen för att rutorna ska fram. Visst får man en stark och uthållig mage av det, men det behöver inte betyda att rutorna kommer fram. Det bästa sättet verkar vara att sänka sin fettprocent över magen för att dem ska bli synliga. Många jämförde det med att en väldigt smal person kan ha magrutor just för att den har låg fettprocent och inte för att den tränar magen mycket eller ens alls. 
 
Intressant teori, som jag tror stämmer.. För hur ska musklerna kunna synas tydligt om det är massa annat i vägen? Sen kan man inte direkt punktförbränna fett, så tålamod och uthållighet kan vara till stor hjälp. 
 
Vilket är bäst då? Kondition eller styrketräna? 
Styrketräningen bygger muskler som i sin tur höjer ens BMR och på så vis bränner fett, medan kondition ökar pulsen och får igång förbränningen.. Kanske en kombination av båda vore att föredra? 
 
Har inte funderat så mkt på det för jag har inte känt att jag behöver gå ner i vikt eller sänka fettprocenten direkt, men å andra sidan skulle det vara kul med synliga rutor till sommaren.. Därför har jag lagt in lite mer promenader i min träning. De dagar jag känner att jag orkar och vill. Det ska vara roligt att träna trots allt :)
 
Kosten spelar också stor roll. Minska kolhydrater och öka protein & fett är ett tips som jag läst på många olika sidor.. Min syster kör LCHF och trivs bra med det, det funkar för henne, men jag skulle inte tro att det är något för mig. Sen så å andra sidan äter jag inte överdrivet med kolhydrater överlag, men dem finns där och jag vill gärna ha kvar dem i min kost. Nu äter jag och Moa inte socker för tillfället, eller mest inte kakor, godis, läsk osv.. Det har säkert gjort sitt, även om min nya "last" har blivit nötter. ;)
 
Jag vill ju gärna tro att man ska kunna äta allt som man själv vill men i lagom mängder. Prioritera helt enkelt, för man kan inte få bästa resultaten av sin träning om man lever på godis, eller bara sallad heller för den delen. Kosten är minst lika viktig som träningen, faller man på ena sidan kan det bli mycket svårare att nå de resultat man vill nå... Eller så tänker jag iaf.. 
 
Så även om jag blivit bättre med att få in mina mellisar mellan maten och faktiskt äta frukost så är jag medveten om att jag skulle kunna bli ytterligare bättre på maten, så det är väl min största utmaning. Men skam den som ger sig! ^^ Det blir bara bättre och bättre iaf :)
Kommentera inlägget här: